El certificat idCAT

L'idCAT és un identificador digital  emès pel Consorci Administració Oberta de Catalunya-Consorci AOC,  d'identificació i signatura electròniques avançades que garanteix la identitat de les persones a Internet i fa possible la gestió telemàtica amb diferents administracions.

Aquest certificat assegura la integritat i la confidencialitat de les dades enviades.

L'idCAT permet signar correus, documents electrònics i formularis web.

Qui pot sol·licitar l'idCAT

 

Pot sol·licitar aquest certificat qualsevol membre de la comunitat universitària.

 

 

Com es fa la sol·licitud de l'idCAT

 

La sol·licitud de l'idCAT es fa mitjançant el web d'idCAT, encara que també es pot fer directament a una entitat de registre (ER).

És molt important que quan feu la sol·licitud poseu el nom i cognoms que consten al DNI o document identificatiu.

Després de fer la sol·licitud, caldrà que passeu per autenticar-vos per l'ER que més us convingui:

 

  • L'ER de l'Arxiu General i Registre de la UAB.
  • Qualsevol de les ER que hi ha en molts ajuntaments de Catalunya.

En el moment d'aquesta compareixença caldrà que porteu l'original i una fotocòpia del DNI o document identificatiu.

1r pas: descàrrega i instal·lació del certificat

 

Per descarregar el certificat idCAT cal que aneu al web d'idCAT, www.idcat.cat, apartat 3 "Descàrrega del certificat".
Quan inicieu el procediment, l'aplicació us demanarà que indiqueu les dades següents:

  • Número del document d'identitat que vau aportar a l'entitat de registre (ER).
  • Codi que apareix al document de compareixença, el qual vau signar i us van lliurar a l'ER i també al correu que vau rebre quan es va emetre el certificat.
  • Codi personal que vau indicar en el moment de l'emissió del certificat.

Us recomanem que poseu una paraula de pas per protegir el certificat.

Una vegada acabat aquest procés el certificat quedarà instal·lat al navegador d'Internet que esteu utilitzant per fer aquesta descàrrega.

Us recomanem que feu una còpia del certificat per poder recuperar-lo en cas de pèrdua.

Podeu trobar informació per fer la instal·lació del certificat idCAT al sistema operatiu Windows i  Mac a la Intranet, dins l'apartat següent: 

 

També podeu instal·lar aquest certificat al vostre telèfon mòbil. Per fer-ho disposeu dels documents següents:

 

2n pas: instal·lació de les claus públiques d'idCAT

 

Les claus públiques són necessàries per poder utilitzar els certificats digitals quan signeu documents electrònics i/o us autentiqueu en tramitacions en línia.

Més informació: Consorci Administració Oberta de Catalunya-AOC, apartat Claus públiques

 

3r pas: versió del programari i excepcions de seguretat a Java

 

Actualització de Java
Per poder utilitzar determinades aplicacions, cal que tingueu la darrera versió del programari Java.

En el sistema operatiu Windows 7, per saber la versió de Java que teniu instal·lada a l'ordinador, cal seguir la ruta següent:
Inici> Tauler de control> Java.
A la pestanya "General" cal fer clic al botó "Acerca de".

També podeu comprovar quina és la darrera versió de Java i, si us cal, actualitzar aquest programari a l'adreça web següent.

 

Les excepcions de seguretat a Java
Per motius de seguretat, a partir de la versió 7 Update 51, Java bloqueja les aplicacions que els usuaris vulguin executar si no estan incorporades al anomenat "Llistat d'excepcions".
Per introduir aquestes excepcions al llistat podeu consultar el document que trobareu a la Intranet, dins l'apartat següent:

 

Si utilitzeu el certificat per signar documents (correus electrònics, documents PDF...) o per fer un tràmit en línia, cal que configureu el programari amb el qual fareu aquesta gestió.


Podeu trobar diferents manuals per la configuració d'aquestes eines a la Intranet, dins l'apartat següent:

 

Renovació

 

El certificat digital té una validesa de quatre anys. Passat aquest temps, i a dos mesos vista de la data de caducitat, podeu optar per la seva renovació.

Amb el procediment de renovació podreu disposar d'un nou certificat vàlid durant quatre anys més. Addicionalment, podreu modificar les dades de contacte que vau introduir al demanar el certificat que voleu renovar, en cas que hagin canviat.

Per tal d'identificar-vos en el procés de renovació, haureu de tenir el certificat en aquest ordinador.

Al vídeo següent podeu veure com renovar l'idCAT.

 

 

Suspensió

 

Us recomanem que suspengueu el certificat digital en els casos següents:

  • Si sospiteu que s'ha perdut.
  • Si us l'han robat.
  • Si el vostre IdCAT està malmès.
  • Si el vostre ordinador s'ha espatllat.

Què és la suspensió?
La suspensió consisteix a deixar un certificat sense validesa durant un període màxim de 120 dies, dins del qual se'n pot tornar a sol·licitar l'habilitació en cas que es recuperi.
Si passats els 120 dies no l'habiliteu, es revoca de manera irreversible.

Com es demana?
Cal que truqueu al telèfon del Centre d'Atenció a l'Usuari d'AOC: 902 90 10 80.
Llavors cal que us identifiqueu i contesteu correctament la pregunta secreta que vau introduir en el moment de fer la sol·licitud.

 

Habilitació

 

Amb l'habilitació podeu aturar la suspensió i tornar a activar el certificat. Teniu un termini màxim de 120 dies, des de la data de suspensió, per demanar-la.

Se sol·licita a l'entitat de registre (ER) de la UAB i cal que hi aneu personalment, amb un document d'identitat.

 

Revocació

 

La revocació suposa que el certificat digital deixa de ser vàlid.
Un certificat es pot revocar pels motius següents:

  • Per voluntat de la persona titular.
  • Si se superen els 120 dies de suspensió sense habilitar-lo.

Com se'n sol·licita la revocació?
Cal que us adreceu a una ER d'idCAT amb un document identificatiu i demaneu la revocació del certificat.