Navegació de:Institucions i empreses
Usuaris, instal·lació i gestió de T-CAT
Aquest certificat assegura la integritat i la confidencialitat de les dades enviades.
La T-CAT permet signar correus, documents electrònics i formularis web com a persona que ocupa un determinat càrrec.
L'ús d'aquest dispositiu està reservat als membres de la comunitat universitària que, en funció del seu càrrec, han de signar documents electrònics.
El termini per tenir el certificat, a partir de l'acceptació de la sol·licitud per l'Oficina de Gestió de la Informació i de la Documentació (OGID), és d'un mes, aproximadament.
Quan el CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya), entitat que expedeix aquest certificat, enviï a l'OGID la targeta criptogràfica, el personal d'aquesta oficina es posarà en contacte amb vosaltres per tal que passeu a recollir el certificat personalment.
Una vegada us personeu a les dependències de l'OGID, i després de signar els documents pertinents, se us lliurarà la vostra T-CAT.
En aquest moment, us explicaran en què consisteix el certificat, quin ús té i on podeu desar els vostres documents electrònics, entre altres consideracions.
Posteriorment, per mitjà d'un correu electrònic, rebreu els codis PIN i PUK.
Lector i activació del servei
Per poder usar la T-CAT cal que disposeu d'un lector on s'insertarà la targeta que conté aquest certificat.
Al web del Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC) podeu trobar un llistat de lectors homologats.
- Instal·lació del programari del lector de targeta. Si el vostre ordinador no té lector de targeta, caldrà que l'adquiriu i hi instal·leu els "drivers" corresponents, els quals, habitualment, s'adjunten amb el dispositiu. Els podeu descarregar del web del fabricant del lector.
Quan tingueu localitzats els drivers, només cal que feu un doble clic sobre la icona (normalment Setup) i s'instal·laran al vostre ordinador.
Els nous equips del "Pla Renovi", tant els ordinadors de sobretaula com els portàtils, duen incorporats, per defecte, aquest lector i el programari corresponent.
- Activació del servei de "Tarjeta inteligente" a Windows. Per activar aquest servei cal seguir els passos següents: Inici>Tauler de control> Eines d'administració>Serveis
Comproveu que el servei "Tarjeta inteligente" estigui en estat "Iniciado". En el cas contrari, feu un doble clic sobre el servei i, a la finestra de configuració que apareixerà, seleccioneu el tipus d'inici "Automático" i premeu el botó "Iniciar".
Programari T-CAT
Cal que instal·leu el programari de la targeta, o gestor de "Token".
A més, si feu servir el vostre certificat amb Firefox cal que configureu, l'apartat "Dispositius de seguretat", d'aquest navegador d'Internet.
A continuació podeu trobar un enllaç amb la darrera versió del programari d'aquesta targeta i un manual que us ajudarà a configurar Firefox.
- Programari Safesign de la targeta T-CAT
- Manual per configurar l'apartat "Dispositius de seguretat" amb Firefox
Claus públiques T-CAT
Les claus públiques són necessàries per poder utilitzar els certificats digitals quan signeu documents electrònics i/o us autentiqueu en tramitacions en línia.
Per fer servir la T-CAT, cal que tingueu instal·lades les claus públiques següents:
- Clau de l'entitat certificadora CATCert (acc.cer).
- Clau de l'entitat de certificació vinculada a universitats (ur_csrs.cer).
No obstant, a partir d'abril de 2015, el Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC), entitat de certificació actual, encomana aquest servei a Firma Profesional (FP).
Entre d'altres efectes, això es tradueix en la substitució de la clau pública d'AOC per la d'FP:
- La clau de l'entitat de certificació vinculada a universitats "ur_csrs" se substitueix per la clau "ec_sectorpublic".
La clau de l'entitat certificadora CATCert "acc" no es substitueix.
Per tant, els certificats T-CAT expedits a partir d'aquesta data caldrà configurar-los amb la nova clau de Firma Profesional.
A continuació disposeu d'una guia per configurar aquestes claus als navegadors d'Internet Firefox, Internet Explorer i Google Chrome.
- Manual d'instal·lació de les claus públiques al certificat T-CAT
- Manual d'instal·lació de les claus públiques al certificat T-CAT (Firma Profesional)
Versió del programari i excepcions de seguretat a Java
Actualització de Java
Per poder utilitzar determinades aplicacions, cal que tingueu la darrera versió del programari Java.
Aquest és el cas de l'aplicació de signatura digital de les actes de qualificació (SIGM@ CDS).
En el sistema operatiu Windows 7, per saber la versió de Java que teniu instal·lada a l'ordinador, cal seguir la ruta següent:
Inici> Tauler de control> Programes> Java.
A la pestanya "General" cal fer clic al botó "Acerca de".
També podeu comprovar quina és la darrera versió de Java i, si us cal, actualitzar aquest programari a l'adreça web següent.
Les excepcions de seguretat a Java
A partir de la versió 7 Update 51, Java bloqueja per motius de seguretat les aplicacions que els usuaris vulguin executar si no estan incorporades a l'anomenat "Llistat d'excepcions".
Per introduir aquestes excepcions al llistat podeu consultar el document següent:
Si utilitzeu el certificat per signar documents (correus electrònics, documents PDF i Word, etc.) o per fer un tràmit en línia, cal que configureu el programari amb el qual fareu aquesta gestió.
A continuació podeu trobar algunes d'aquestes aplicacions amb un manual per la seva configuració.
Correu
Documents
- Adobe Reader XI / Adobe Reader DC
- Adobe Acrobat Professional
- Word Microsoft Office
- XolidoSign (Programari de signatura de documents en diferents formats: PDF, Word, etc.)
Navegador d'Internet
Suspensió del certificat
Us recomanem que suspengueu el vostre certificat digital en els casos següents:
- Si sospiteu que s'ha perdut.
- Si us l'han robat.
- Si la vostra T-CAT està malmesa.
- Si el vostre ordinador s'ha espatllat.
Què és la suspensió?
La suspensió consisteix a deixar un certificat sense validesa durant un període màxim de 120 dies, dins del qual es pot tornar a sol·licitar-ne l'habilitació en cas que es recuperi.
Si passats els 120 dies no l'habiliteu, es revocarà de manera irreversible.
Com es demana?
Cal que truqueu al telèfon del Centre d'Atenció a l'Usuari de CATCert: 902 90 10 80.
Llavors cal que us identifiqueu i faciliteu el codi de suspensió indicat al full de lliurament del certificat.
Habilitació del certificat
Amb l'habilitació podeu aturar la suspensió i tornar a activar el certificat. Per demanar-la, teniu un termini màxim de 120 dies, des de la data de suspensió.
Es sol·licita a l'Oficina de Gestió de la Informació i de la Documentació (OGID).
Revocació del certificat
La revocació suposa que el certificat digital deixa de ser vàlid.
Un certificat es pot revocar per la voluntat del seu titular.
Com es sol·licita la revocació?
Cal que us poseu en contacte amb l'Oficina de Gestió de la Informació i de la Documentació (OGID), la qual procedirà a la revocació del certificat.